Aktualności

Pozwól mi zrobić, a zrozumiem - Festiwal Nauki 2014

23.06.2014
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Dlaczego niebo jest niebieskie? Skąd bierze się tęcza? Dlaczego samolot lata? To pytania, którymi dzieci wprawiają niejednokrotnie w zakłopotanie swoich wychowawców i rodziców. Można śmiało powiedzieć, że już trzylatek staje się fizykiem, fizykiem teoretykiem i doświadczalnikiem – podczas zabaw odkrywa i weryfikuje prawa mechaniki, akustyki, optyki.
Takie zabawy są wypełnione zazwyczaj niezwykłą radością twórczą małego odkrywcy. Poznawanie praw przyrody to przecież wspaniała zabawa i fascynująca życiowa przygoda.
Festiwal Nauki to szczególna chwila, kiedy nauka zamknięta w murach uczelni i hermetycznych w laboratoriach, wychodzi na ulicę. Tegoroczna oferta Instytutu Fizyki obejmowała dwa projekty: Nanomagnesy oraz Akademię Małego Badacza.

Ich głównym celem było poznawanie przez doświadczenie w myśl konfucjańskiej zasady “Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.”
Oferta ta była adresowana do bardzo szerokiego odbiorcy: przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Oba projekty miały charakter międzynarodowy. Do realizacji poszczególnych zadań zaproszeni zostali studenci z Wietnamu studiujący fizykę na Uniwersytecie Zielonogórskim.
Projekty realizowane były w dwóch w ciągu dwóch dni . W niedzielę, 8 czerwca, na zielonogórskim rynku odwiedzający nasze stanowiska mogli uczestniczyć w pokazach i doświadczeniach z mechaniki, termodynamiki, elektryczności oraz w doświadczeniach fizyko-chemicznych. Natomiast w poniedziałek, 9 czerwca, młodzi naukowcy ze szkół podstawowych i gimnazjalnych zasiedli w akademickich ławach obserwując przygotowane dla nich doświadczenia i pokazy o charakterze popularno-naukowym. Uczniowie mogli przyjrzeć się produkcji “pasty dla słonia”, poznać działanie zegara jodowego, dowiedzieć się jak zrobić domowym sposobem lampkę olejową, ożywić fontannę ciepłem własnych rąk czy sprawdzić jak powstają ferromagnetyczne kolce. Uczestnicy pokazów mogli również samodzielnie skonstruować baterię z cytryny lub ziemniaka, spróbować swoich sił w rozdzieleniu półkul magdeburskich oraz poznać działanie wiatraka “zasilanego” słońcem.
To tylko niektóre przykłady z bogatej oferty zaprezentowanych pokazów i doświadczeń. Za każdym z tych zabawnych, często zdumiewających, pokazów kryło się “poważne” zjawisko fizyczne. Być może dla niektórych widzów będzie to inspiracja do lepszego poznania tych zjawisk, a może początek przygody z fizyką.
Projekt przygotowali oraz realizowali: Joanna Kalaga, Sylwia Kondej, Sebastian Kruk, Maciej Marć, Lidia Najder-Kozdrowska, Bartłomiej Zapotoczny, Huệ Nguyen i Thi Thao Nguyen.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego" POWR.03.05.0-00-00-Z014/18